خانه / دسته‌بندی نشده / کنترل استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از ویروس کرونا

کنترل استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از ویروس کرونا

استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از ویروس کرونا

در مورد استرس روانی ثانویه (STS) چه می دانید؟ شیوع ویروس کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کووید- ۱۹) ممکن است برای افراد، یک موضوع پر از استرس و دغدغه باشد. ترس و اضطراب در مورد یک بیماری می تواند خیلی زیاد باشد و باعث بروز احساسات شدیدی در افراد بزرگسال و کودکان شود. مقابله با استرس باعث خواهد شد که شما، افرادی که برای شما مهم هستند و جامعه خود را قوی تر کنید.

رژیم شوک نوروزی !

فرصت استثنایی کاهش وزن برای نوروز
تنظیم رژیم اختصاصی با توجه به علایق غذایی و مزاح شما
لاغری تضمینی و اصولی
برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی دکمه زیر کلیک کنید

استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از ویروس کرونا

اینکه چگونه به شیوع این بیماری واکنش نشان می دهید، می تواند به سابقه شما، به مواردی که شما را از دیگر افراد متمایز می کند و جامعه  ای که در آن زندگی می کنید، بستگی داشته باشد.

افرادی که به شدت به استرس یک بحران واکنش نشان می دهند عبارتند از:

  • افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن که در معرض خطر بالاتری از ویروس کرونا قرار دارند.
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که در واکنش به درمان ویروس کرونا کمک می کنند مانند پزشکان و دیگر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی
  • افرادی که دارای شرایط سلامت روانی هستند، از جمله افرادی که مشکلاتی در رابطه با مصرف مواد دارند.

استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از ویروس کرونا

استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از کرونا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترس و نگرانی درباره سلامت خود و سلامتی عزیزانتان
  • بروز تغییراتی در الگوی خوابیدن و یا خوردن
  • بروز مشکلاتی در خوابیدن و یا تمرکز کردن
  • بدتر شدن مشکلات مزمن سلامتی
  • افزایش استفاده از الکل، دخانیات یا سایر داروها

مراقبت از خود،دوستانتان و خانواده تان می تواند به شما در مقابله با استرس کمک کند . کمک به دیگران برای مقابله با استرس می تواند باعث قوی تر شدن جامعه شما شود.

توصیه هایی برای مقابله با استرس روانی ثانویه (STS) در شرایط بحرانی

  • از تماشا کردن، خواندن یا گوش دادن به اخبار از جمله رسانه های اجتماعی خودداری کنید. شنیدن خبرهایی در مورد بیماری های همه گیر می تواند موجب ناراحتی شود.
  • مواظب بدن خود باشید. نفس عمیق بکشید، حرکات کششی انجام دهید و یا مدیتیشن داشته باشید. سعی کنید غذاهای سالم و متعادل بخورید، به طور منظم ورزش کنید، ریلکس کنید، خواب کافی داشته باشید و از مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.
  • برای خودتان وقت بگذاید و سعی کنید فعالیت هایی که از انجام آنها لذت می برید را انجام دهید.
  • با دیگران ارتباط برقرار کنید.درباره نگرانی ها و اینکه چه احساسی دارید، با افرادی که مورد اعتمادتان هستند، صحبت کنید.

چنانچه استرس بر روی فعالیت های روزانه شما تاثیر می گذارد، با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید.

استرس خود و دیگران را کاهش دهید

به اشتراک گذاشتن واقعیت هایی در مورد ویروس کرونا و مطلع شدن از خطر واقعی برای خودتان و افرادی که به آنها اهمیت می دهید، می توانند باعث استرس کمتری شود.

زمانی که اطلاعات دقیقی را در مورد ویروس کرونا با دیگران به اشتراک می گذارید، می توانید از این طریق به مردم کمک کنید تا استرس کمتری داشته باشند و به شما اجازه دهند که با آنها ارتباط داشته باشید.

استرس روانی ثانویه (STS) ناشی از ویروس کرونا

توصیه هایی برای والدین به منظور کاهش استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا

کودکان و نوجوانان، تا حدی نسبت به آنچه که از رفتار بزرگسالان در دور و بر خود می بینند، عکس العمل نشان می دهند. زمانی که والدین و مددکاران با آرامش و با اطمینان با ویروس کرونا روبرو می شوند، می توانند بهترین حامی برای فرزندان خود باشند. در صورتی که والدین آمادگی بهتری داشته باشند، بیشتر می توانند به اطرافیان خود به ویژه به کودکان، قوت قلب بدهند.

تمام کودکان و نوجوانان به یک روش، به استرس عکس العمل نشان نمی دهند . برخی از تغییرات رایج و متداول برای مراقبت عبارتند از:

  • گریه یا ناراحتی بیشتر از اندازه در بچه های کوچکتر
  • بازگشت به انجام رفتارهایی که با بزرگ شدن دیگر انجام نمی دهند(مانند نظارت بر دستشویی رفتن یا شب ادراری)
  • داشتن نگرانی یا غم بیش از اندازه
  • عادات ناسالم غذا خوردن و یا خوابیدن
  • تحریک پذیری و یا رفتارهای کلیشه ای در نوجوانان
  • عملکرد ضعیف در مدرسه و یا اجتناب از رفتن به مدرسه
  • مشکلاتی در توجه و تمرکز
  • کناره گیری از انجام فعالیت هایی که در گذشته از آنها لذت می برده است.
  • سردردهای ناشناخته یا درد بدن
  • استفاده از الکل، تنباکو یا سایر داروها

کارهای زیادی هست که می توانید برای حمایت از فرزندتان انجام دهید

  • در رابطه با شیوع ویروس کرونا با کودک یا نوجوان خود صحبت کنید. به سوالات آنها پاسخ دهید و واقعیت های مربوط به ویروس کرونا را به زبانی که کودک یا نوجوان شما می تواند بفهمد، به اشتراک بگذارید.
  • به کودک یا نوجوان خود اطمینان خاطر دهید که از این بیماری در امان هستند. اگر احساس ناراحتی می کنند به آنها بگوئید که همه چیز خوب است. چگونگی مقابله خود را با استرس به آنها بگوئید تا آنها نیز بتوانند یاد بگیرند که چطور از عهده آن بربیایند.
  • خانواده خود را از قرار دادن در معرض خبرهایی که این رویداد را پوشش می دهند، از جمله رسانه های اجتماعی دور نگه دارید.کودکان ممکن است آنچه را که می شنوند به درستی تفسیر نکنند و در مورد چیزی که اطلاعی از آن ندارند دچار ترس و وحشت شوند.
  • سعی کنید به کارهای روزمره خود ادامه دهید. اگر مدارس تعطیل هستند ، برنامه هایی را در زمینه یادگیری فعالیت های آموزشی ایجاد کنید و فعالیت  های تمدد اعصاب و یا سرگرم کننده را برنامه ریزی کنید.
  • برای دیگران یک الگوی رفتاری باشید. استراحت کنید، خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید و خوب غذا بخورید. با دوستان و اعضای خانواده خود ارتباط داشته باشید.

توصیه هایی برای استرس روانی ثانویه (STS) افرادی که در قرنطینه به سر می برند

نشان دادن واکنش به ویروس کرونا می تواند از لحاظ عاطفی، به شما ضربه بزند.کارهایی وجود دارند که می توانید با انجام دادن آنها، به کاهش واکنش  های استرس روانی ثانویه ( STS ) کمک کنید:

  • قبول کنید که استرس روانی ثانویه( STS) می تواند بر روی هر فردی که پس از بروز یک حادثه به خانواده ها کمک می کند، تاثیر بگذارد.
  • درباره علائم فیزیکی ( خستگی، بیماری ) و علائم ذهنی ( ترس، کناره گیری، احساس گناه ) آموزش ببینید.
  • به خود و خانواده تان زمان بدهید تا از واکنش به بیماری همه گیر بهبود پیدا کنید.
  • فهرستی از فعالیت های خودمراقبتی را که از انجام آنها لذت می برید تهیه کنید مانند گذراندن وقت با دوستان و خانواده، ورزش کردن و یا خواندن یک کتاب.
  • از رسانه های خبری که اخبار مربوط به ویروس کرونا را پوشش می دهند، فاصله بگیرید.
  • در صورت داشتن احساس ناراحتی و یا نگرانی در رابطه با تاثیر ویروس کرونا بر توانایی شما در مراقبت از خانواده و بیماران، همانطور که قبل از شیوع این بیماری از آنها مراقبت می کردید، درخواست کمک کنید.

برای کسانی که از قرنطینه مرخص شده  اند

اگر یک ارائه کننده خدمات درمانی فکر کند که ممکن است شما در معرض ویروس کرونا قرار داشته باشید و شما را از دیگر افراد جدا کند، حتی اگر به این بیماری مبتلا نشوید، می تواند برای شما استراس زا باشد. هر فردی بعد از مرخص شدن از قرنطینه، احساس متفاوتی دارد.برخی از  این احساسات عبارتند از:

  • آمیزه ای از احساسات از جمله حس راحتی و آسودگی پس از قرنطینه
  • ترس و نگرانی در رابطه با سلامت خودتان و عزیزانتان
  • داشتن استرس ناشی از تجربه نظارت بر خود و یا تحت نظر گرفتن توسط دیگران برای بررسی علائم و نشانه هایی از ویروس کرونا
  • احساس ناراحتی، عصبانیت و یا ناامیدی، زیرا دوستان یا عزیزانتان به دلیل داشتن تماس با شما، دارای یک ترس بی پایه و اساس هستند که مبادا به این بیماری مبتلا شده باشند، هر چند که واگیر نبودن این بیماری مشخص شده باشد.
  • داشتن احساس گناه در مورد عدم توانایی در انجام کارهای عادی یا انجام وظایفی به عنوان والدین در دوران قرنطینه
  • بروز تغییرات روحی یا روانی

زمانی که کودک و یا افرادی که کودک آنها را می شناسد از قرنطینه مرخص می شوند، می تواند احساس ناراحتی و یا احساسات قوی دیگری داشته باشد. شما می توانید به کودک خود برای مقابله با این احساسات کمک کنید.

دکتر سلام توصیه می کند مقاله پس از ورود ویروس کرونا به بدن چه اتفاقی می افتد؟ را نیز مطالعه کنید و یا پاسخ سوالات خود را در مقاله سوالات متداول در مورد بیماری کرونا بیابید.


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

دندانپزشکی همسران

متخصص دندانپزشکی اطفال و کودکان | متخصص ارتودنسی با وجود تعداد زیاد مطب و کلینیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *