خانه / دسته‌بندی نشده / علل عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان و راه های مقابله با آن

علل عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان و راه های مقابله با آن

با دلایل عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان آشنایی دارید؟ علت عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان چیست؟ چه چیزی باعث تسلط استروژن پس از زایمان می شود؟ چگونه تسلط استروژن بدن را تحت تاثیر قرار می دهد؟ علائم عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان چیست؟ چگونه عدم تعادل هورمونی منجر به سندرم افسردگی پس از زایمان می شود؟ در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به بررسی علت عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان و نحوه درمان آن می پردازیم.

راه هایی برای درمان عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

قبل و بعد از بارداری تفاوت چشمگیری در سطح انرژی شما به وجود می آید. به همان نسبت که بدن شما تغییرات هورمونی زیادی در دوران بارداری دارد، پس از تولد نوزاد نیز زمان زیادی برای بازگشت به حالت عادی نیاز است. در همین حال، عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به افسردگی، خستگی، مشکلات قاعدگی و موارد دیگر شود.

عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

بنابراین لازم است که مشکلات هورمونی اساسی را درک کرده و با تغییر شیوه زندگی و استفاده از داروهای تجویز شده توسط دکتر، تعادل را دوباره برقرار کنید.

علت عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان چیست؟

دلیل اصلی عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان ، میزان تغییر هورمون های تولید مثل مانند استروژن و پروژسترون در زنان است. این هورمون ها در دوران بارداری و پس از زایمان حایز اهمیت هستند و عدم تعادل در سطح آنها موجب تغییرات جسمی و روانی در بدن می شود. با این حال، این تغییرات موقت بوده و جای هیچ نگرانی نمی باشد.

علت تسلط هورمون استروژن پس از تولد نوزاد چیست؟

در طول دوران بارداری، هورمون پروژسترون تولید می شود و توسط جفت کنترل می شود تا محیط داخل رحم را حفظ کند. پس از تولد نوزاد، میزان پروژسترون کاهش می یابد، که معمولا تا زمانی که بدن مادر شروع به تخمک گذاری نکند، افزایشی در میزان آن ایجاد نمی شود. این به نوبه خود سبب افزایش سطح استروژن می شود که منجر به تسلط استروژن می شود.

چگونه تسلط استروژن پس از زایمان باعث تاثیر روی مادر می شود ؟

سلطه استروژن به شرایط زیر می انجامد:

هیپوتیروئیدی:

افزایش سطح استروژن باعث التهاب غده تیروئید می شود. این افزایش باعث افزایش سطح گلوبولین مرتبط با تیروئید تولید شده توسط کبد، و در نهایت منجر به تیروئیدیت پس از زایمان می شود. افزایش سطح استروژن می تواند منجر به استرس شود که باعث افزایش سطح کورتیزول می شود که منجر به کم کاری تیروئید می شود.

خستگی آدرنال:

غلبه استروژن نیز باعث خستگی آدرنال می شود که در آن غده های فوق کلیه قادر به تولید کورتیزول کافی نیستند. این به دلیل کاهش قطر پروژسترون و افزایش خستگی و استرس، اتفاق می افتد.

علاوه بر این، ممکن است تغییرات جسمی و روحی دیگری نیز تجربه کنید.

عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

علائم عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان چیست؟

علایم ناشی از عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان و بارداری:

  • خستگی شدید
  • کاهش وزن
  • نوسان حالات روحی و اضطراب
  • بی خوابی
  • ریزش مو
  • سندرم پریشانی پس از زایمان
  • آلرژی
  • کاهش میل جنسی
  • آکنه
  • پوست خشک
  • یبوست
  • قاعدگی نامنظم
  • مسائل مربوط به شیر مادر (کیست سینه یا توده های پستان)
  • تپش قلب
  • خشکی واژن

چگونه اختلال هورمونی منجر به سندرم افسردگی پس از زایمان می شود؟

افسردگی پس از زایمان ناشی از نوسانات هورمونی پس از زایمان است. این موضوع در حدود ۱۰-۲۰٪ از مادران اتفاق می افتد. امکان آغاز  این موضوع در هر زمان پس از زایمان وجود دارد و می تواند تا یک سال طول بکشد. علائم PDS عبارتند از نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب و تغییر اشتها در میان دیگران.

با این حال، تشخیص بالینی PDS همراه با داروهای ضد افسردگی مناسب می تواند به کاهش اختلال کمک کند. علاوه بر این، مشاوره و پیگیری از طریق یک درمانگر می تواند به شما برای جلوگیری از افسردگی کمک کند. به غیر از دارو، غذای خوب و تمرینات منظم نیز می تواند در بازیابی حالت قبل تاثیر گذار باشند.

عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

راه هایی برای درمان عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

در اینجا برخی از راه های موثر برای بازگرداندن تعادل هورمونی در بدن شما پس از زایمان ذکر می شود:

اجتناب از غذای سفید:

استفاده از غذاهای سفید شامل برنج، نان، شیر و ماکارونی که دارای کربوهیدرات های پیچیده زیادی هستند متوقف شود.

ورزش:

درگیر شدن در فعالیت های بدنی، باعث کاهش هر گونه استرس و فشار شده و باعث تقویت تعادل هورمونی می شود. پیاده روی یک راه عالی برای افزایش سطح انرژی است.

خوردن غذاهای غنی از فیبر:

فیبر زیاد در رژیم غذایی به استروژن متصل می شود، بنابراین استروژن بیش از حد از بدن را از بین می برد.

یوگا:

تمرین یوگا به کاهش اضطراب، استرس و بی خوابی کمک می کند که به نوبه خود در بازیابی تعادل هورمونی موثر است.

اجتناب از مصرف زیاد چربی:

غذاهای با چربی بالا سطح استروژن را افزایش می دهند. اجتناب از روغن های گیاهی که اعتقاد بر این است که سطح استروژن را تحت تاثیر قرار می دهند و خوردن ماهی هایی که منبع غنی از اسیدهای چرب  و امگا ۳، هستند.

ویتامین D:

مصرف مکمل های ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید (منبع اصلی ویتامین D) می تواند کمبود ویتامین D را جبران و به کنترل سطح استروژن کمک کند.

تزریق جفت:

تزریق جفت یک راهکار چینی باستان است. اعتقاد بر این است که تزریق جفت دارای مزایای متعددی است از جمله ترمیم تراز هورمونی در دوره پس از زایمان.

عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

طب سوزنی:

این یک عمل چینی است که با استفاده از ترکیبی از سوزن و گیاهان انجام می شود که به تنظیم تعادل هورمونی کمک می کند.

اجتناب از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری:

در مدت زمانی که بدن نیاز به زمان زیادی برای بازگشت به حالت عادی دارد، بهتر است از مصرف هر نوع قرص ضد بارداری اجتناب کنید. این ممکن است باعث عدم توازن هورمونی و تغییرات فیزیولوژیکی یا روانی شود.

منیزیم:

منیزیم نقش مهمی در حفظ تعادل هورمونی بدن دارد. شما می توانید مصرف غذاهای غنی از منیزیم یا مکمل های تجویز شده توسط پزشکان را افزایش دهید.

به الکل و کافئین، نه بگویید:

مصرف الکل می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شده و کافئین باعث غلبه استروژن می شود.

اجتناب از محصولات سویا:

سویا منبعی غنی از یک ماده است که شبیه استروژن است و عملکردهای تیروئید را سرکوب می کند. بنابراین بهتر است از محصولات سویادار مانند شیر سویا، غلات سویا، پروتئین سویا، گوشت سویا و غیره اجتناب شود.

عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

مکمل ویتامین و مواد معدنی:

بدن نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای حفظ تعادل هورمونی دارد. بنابراین مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی طبق دستور دکتر شما می تواند به بازگرداندن سطوح هورمونی بدن کمک کند.

خوردن جگر:

جگر حیوانی یک منبع خوب ویتامین A است، که به بازگرداندن تعادل هورمونی بعد از بارداری کمک می کند.

زرده تخم مرغ مصرف کنید:

زرده تخم مرغ منبع خوبی از سلنیوم، ویتامین D و A است که به بازگرداندن تعادل هورمونی کمک می کند. بنابراین، خوب است که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواب کافی:

خواب ناکافی باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می شود. خواب کافی به تولید هورمون ها، از بین بردن سموم بدن و تجدید ذهن کمک می کند. همه این عوامل نقش مهمی در حفظ تعادل هورمونی بدن دارند.

از در معرض سموم قرار گرفتن اجتناب کنید:

قرار گرفتن در معرض سموم در محیط، می تواند روی بدن تاثیر بگذارد و موجب مشکلات مختلف جسمانی شود. برای کاهش قرار گرفتن در معرض سموم، باید مواد آلی را جایگزین کنید، ظروف پلاستیکی را با ظروف شیشه ای عوض کنید و از مواد شیمیایی اجتناب کنید.

عدم تعادل هورمونی بعد از زایمان

مصرف گیاهان:

بعضی از گیاهان می توانند تعادل هورمونی بدن را بازیابی کنند. اما قبل از مصرف هر گونه گیاه، توصیه پزشک را باید در نظر گرفت.

در اینجا لیستی از چند مورد ذکر شده که می توانید مد نظر قرار دهید:

الف) خوردن توت خشک: خوردن توت خشک به بالا بردن سطح پروژسترون کمک می کند و همچنین باروری را بهبود می بخشد.

ب) برگ تمشک قرمز: غنی از مواد مغذی است و به عنوان تونیک رحمی کمک می کند که در بهبود باروری موثر و باعث کاهش گرفتگی و PMS می شود.

ج) اوریگانوم : این خوراکی کمک به تنظیم چرخه قاعدگی با حفظ سطح هورمونی می کند.

د )پودر ریشه ماکا: دارای اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی زیادی است و باعث افزایش ایجاد هورمون می شود.

ه) روغن پیمولوس شبانه: با اسید چرب ضروری که دارد، این روغن به طور موثری سطح هورمونی را حفظ می کند.

اگر در معرض هر گونه مشکلی در رابطه با عدم تعادل هورمونی هستید، نگران نباشید. فقط بدانید که بدن نیاز به زمان دارد تا با تغییراتی که در دوران بارداری و زایمان اتفاق می افتد، سازگار شود. هنگامی که سطح هورمونی تثبیت شود، این علائم نیز از بین می روند. تنها اطمینان حاصل کنید که شما یک رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی را دنبال می کنید که کمک می کند سطح هورمونی تحت کنترل باشد.


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

روش ها انجام لیفت صورت چیست؟ خطرات و عوارض جراحی لیفت صورت چه خواهد بود؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *