خانه / دسته‌بندی نشده / علائم پیری؛ ۱۰ عامل که سرعت بروز علائم پیری را کاهش می دهد

علائم پیری؛ ۱۰ عامل که سرعت بروز علائم پیری را کاهش می دهد

چگونه میتوان علائم پیری را کاهش داد؟ آیا می دانید کدام نوشیدنی ها یا مواد غذایی باعث کاهش چین و چروک پوستتان می شوند؟ مراقبت های تغذیه ای و پوستی می تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش علائم پیری داشته باشد و شما را جوان تر از سن واقعی تان نشان دهد. در زیر ۱۰ عامل ضد پیری مطرح شده است که لازم است بدانید. قبل از هر بنیان سازی رژیم غذایی و ایجاد تغییر در شیوه زندگی، مشورت با پزشک الزامی است. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی کاهش علائم پیری می پردازیم.

کاهش علائم پیری با نوشیدن قهوه بو داده تیره

اگر شما کافئین را انتخاب می کنید، قهوه بو داده تیره به مبارزه با مراحل پیری به وسیله محافظت کردن از DNA کمک می کند. این به چه معنی است؟زمانی که DNA از یک سلول به سلول دیگر کپی شده است آنتی اکسیدانت و دیگر ترکیبات موجود در قهوه تیره به کاهش استرس اکسیداتیو که عامل اصلی شکستن DNA هنگام تکثیر است، کمک می کند. استرس اکسیداتیو عامل کلیدی پیری است؛ بنابراین کاهش میزان استرس در جوانی سلول مؤثر است. قهوه بلافاصله، در عرض چند ساعت پس از نوشیدن، محافظت از DNA را آغاز می کند. به منظور بهره بردن از فواید آن، شما نیاز خواهید داشت روزانه از آن بنوشید.

علائم پیری

تحقیقات ثابت کرده است مصرف ایده آل، روزانه ۲ الی ۳ فنجان است. به یاد داشته باشید که مجبور نیستید کافئین را برای بهره بردن از فوایدش مصرف کنید؛ اما اگر کافئین انتخاب قطعی شماست از نسخه پردازش شده آب استفاده کنید.

کاهش علائم پیری با خواب بهتر و باکیفیت تر

اگر شما ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه ندارید یا قبل از خوابیدن در تخت خواب غلط می خورید، زمان آن رسیده است که برای تثبیت خوابتان تلاش کنید. تحقیقات نشان داده است که خواب ناکافی باکیفیت پایین سلامتی را کاهش می دهد، قدرت ایمنی بدن را می کاهد، علائم پیری را زیاد می کند و می تواند به سرعت بر چین و چروک پوست اثر بگذارد.

اگر از مشکلات خواب رنج می برید می توانید مشکل با روش های زیر بر طرف کنید:

خواب منظم و روزانه تنظیم کنید. اگر عادت دارید دیر بخوابید یا قبل از خواب تلویزیون تماشا کنید و با استفاده از گوشی موبایل وقت خود را در شبکه های مجازی بگذرانید، زمانش رسیده که این وسایل را کنار بگذارید. تلویزیون را حداقل یک ساعت قبل از خوابیدن خاموش کنید (دو ساعت قبل از خواب بهتر است) زمان را برای مطالعه کتاب کاغذی صرف کنید، با یک دوست صمیمی یا اعضای خانواده صحبت کنید، برای روز بعد برنامه ریزی کنید. با انجام این فعالیت ها از نور آبی وسایل فنّاوری دور بمانید. اگر نمی توانید از عینک های مخصوص مسدود کردن نور استفاده کنید تا اثر منفی فنّاوری بر روی سیکل خواب مغز را کاهش دهید.

اگر خسته اید اما نمی توانید به راحتی به خواب بروید با دکتر خود در مورد برخی از آرامش بخش ها و داروهای خواب آور مشورت کنید، مثل تینین یا ریشه والری. منیزیم نیز برای کمک به بهبود آرامش ماهیچه و خواب آرام مفید است. خواب سالم -در مدت زمان کافی و کیفیت مناسب_ یک عامل کلیدی است که نه تنها به جوان ماندن بدن کمک میکند بلکه سبب سالم ماندن در جنبه های دیگر زندگی می شود.

کلاژن را امتحان کنید

کلاژن یک ماده محبوب در جهان بوده که به علت فواید سلامتی اش مشهور شده است. این ماده به علت خواص بسیاری که بر مو، پوست، معده و سلول های بدن دارد، توصیه شده است.

این ترکیب علائم پیری روی پوست و سلول های بدن را کاهش می دهد. کلاژن یکی از پروتئین های بدن است، زمانی که انسان به سمت سنین بالاتر گام برمی دارد به طور طبیعی میزان کمتری از این پروتئین تولید می کند.

این پروتئین را می توان از منابع غذایی یا مصرف مکمل ها به دستاورد. کلاژن به حفظ حالت ارتجاعی پوست و یک پارچگی دیواره معده، کاهش احتمال پیدایش علائم پیری زود رس، کاهش اختلالات مزمن که می تواند استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی را افزایش دهد، کمک می کند. پپتید های کلاژن یک ماده محبوب است که در اغلب غذاهای سالم و حتی در دارو خانه یافت می شود.

علائم پیری

کاهش علائم پیری با انجام تمرینات HIIT

تمرینات شدید اینتروال یا HIIT سبکی از ورزش است که در زمان کوتاه اما با سرعت بالا انجام می شود. این ورزش ضربان قلب را نسبت به پیاده روی یا آموزش های مقاومت بالاتر نگه می دارد. درحالی که تمرینات شدید برای تمام افراد مناسب نیست، می توان اصول آن در دیگر سبک های ورزش مورد استفاده قرار داد.HIIT با یک هدیه ضد پیری همراه است. این ورزش قادر است سلول ها را جوان تر نگه دارد. تلومرها که ساختار انتهایی کروموزم ها را تشکیل می دهد با افزایش سن کمتر رشد می کنند و کوتاه تر می شوند، اما این تمرینات به آن ها کمک میکند که طول خود را حفظ کند و حتی بلندتر شوند.

روزه داری متناوب را تمرین کنید:

روزه داری متناوب از روزه گرفتن واقعی متفاوت است. چون که شما هنوز در حال خوردن هستید، فقط فاصله بین وعده های غذایی را طولانی تر می کنید. روزه داری متناوب یا IF یک فاصله ۱۲ الی ۱۸ ساعته بین وعده های غذایی است که در طول این مدت غذا نمی خورید و تنها آب، چای و قهوه سیاه می نوشید. اغلب افراد که روزه داری متناوب را تمرین می کنند در حدود ساعت ۷ عصر شروع می کنند در این ساعت شام می خورند سپس صبحانه را قلم می گیرند. اگر حدود ۱۲ ظهر ناهار بخورند یک روزه ۱۷ ساعته را تکمیل کرده اند. چطور IF می تواند برای بدن مفید باشد در حالی که صبحانه مهم ترین وعده غذایی تلقی می شود؟

روزه داری متناوب یا IF برای تمام سنین مناسب نیست، اما تحقیقات نشان داده است که می تواند با فواید بسیاری همراه باشد از جمله:

  • کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت که در سنین بالاتر رایج است.
  • بهبود میزان انرژی
  • بالا بردن عملکرد مغز، حافظه، توانایی برای تفکر شناختی
  • بهبود عملکرد انسولین و میزان گلوکز
  • حمایت از سلامت عصبی و کاهش خطر بیماری های دژنراسیون که به پیری ارتباط دارد.

علائم پیری

رژیم غذایی خود را با غذاهای ضد پیری پر کنید:

در حالی که همه غذاها برای بدن مفید و ضروری هستند. غذاهای خاصی وجود دارند که از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب و علائم پیری محافظت می کند. خوردن اغلب این غذاها می تواند به القا بدن با مواد غذایی که سرعت پیری را کاهش می دهد کمک کند. این مواد غذایی حاوی فواید دیگری نیز هستند مثل کاهش التهابات بدن، پیشگیری از اختلالات مزمن، حفظ میزان هورمون های سالم.

این غذاها را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید اگر می خواهید از فواید ضد پیری آن بهره ببرید:

  • ماهی سالمن
  • آب تره
  • بلوبری
  • بروکلی
  • غذاهای تخمیر شده مثل کیم چی یا کلم آب پز شده
  • اسفناج
  • گردو
  • آواکادو
  • سیب زمینی شیرین
  • انار
  • جلبک دریایی

 به منظور کاهش علائم پیری ویتامین B بیشتری مصرف کنید

در ارتباط با سیستم عصبی سالم، ویتامین B حضور آرام بخش در بدن دارد، اما آن ها همچنین با مواد شیمیایی متعدد و مراحل بیولوژیکی که می تواند فعالیت ژن ها را کنترل کند ارتباط دارد. بر روی میزان التهابات، سلامت ذهن، عملکرد شناختی و… نیز مؤثر است. ویتامین های B اگر به صورت مکمل مصرف شود مؤثر تر خواهد بود.

بهترین انتخاب ویتامین B کمپلکس است که شامل همه خانواده این ویتامین هستند:B1،B2، B3، B5، B6، B7، B12 و فولات. نسخه های متعدد از B12 و فولات مهم تر هستند، به ترتیب به عنوان متیل کبالامین و متیل فولات شناخته شده اند. شما می توانید از غذاهای سرشار از ویتامین B استفاده کنید. غذاهایی که حاوی ۱ یا چند نوع ویتامین هستند عبارت اند از:

  • گوشت
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • دانه ها
  • برگ های سبز سبزیجات
  • مرکبات
  • آواکادو
  • موز
  • لبنیات

علائم پیری

روی هیدراتاسیون تمرکز کنید:

آب کافی عنصر حیاتی برای بدن است. نه تنها هیدراتاسیون برای گوارش، کلیه، کبد ضروری است بلکه وجود آن روی پوست سالم و سلول ها اثر به سزایی دارد. چطور این مسئله بر فرآیند پیری تأثیر می گذارد؟

همه سلول ها حاوی آب هستند، در واقع ۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد. اگر بدن مایعات کمی دریافت کند، فرآیند تکثیر سلولی مؤثر و به درستی صورت نمی گیرد، پوست خشک شده و مستعد چین و چروک خواهد بود، گوارش دشوار شده و جذب مواد غذایی مورد نیاز سلول نیز کاهش می یابد.

کمبود آب یا میزان مایعات کم در بدن می تواند میزان اکسیژن خون را کاهش دهد در نتیجه علائم پیری و استرس اکسیداتیو پدیدار خواهد شد. میزان آب مورد نیاز بدن در همه افراد یکسان نیست، اما قانون کلی برای نوشیدن آب مورد نیاز روزانه طبق نصف وزن فرد به انس محاسبه می شود. به طور مثال اگر وزن شما ۱۵۰ پوند باشد، بدن شما روزانه ۷۵ انس آب نیاز خواهد داشت.

این محاسبات فقط یک قاعده و قانون کلی است. اگر فعالیت بالایی دارید می توانید آب بیشتر بنوشید. دیگر روش اندازه گیری میزان هیدراتاسیون بدن چک کردن رنگ ادرار است. ممکن عجیب به نظر برسد، اگر ادرار شما شفاف است و رنگ زرد کم رنگ دارد شما مایعات کافی دریافت کرده اید؛ اما اگر ادرار شما تیره و کهربایی رنگ است شما دچار کمبود آب هستید و باید آب بیشتری مصرف کنید.

نوشیدن دمنوش های گیاهی نیز به هیدراتاسیون بدن کمک می کند. در حالی که قهوه، چای سیاه و سبز در جذب آب مؤثر است، اما به شدت تأکید شده که این نوشیدنی ها بهترین انتخاب نیستند زیرا شامل کافئین بوده و در برخی افراد، کافئین باعث خشکی بدن و کمبود آب خواهد شد.

برای کاهش علائم پیری روغن های ضروری ضد پیری روی پوست خود استفاده کنید

در حالی که بخش بزرگی از فرآیند پیری در داخل بدن روی سطح سلولی رخ می دهد، پوست نیز به توجه ویژه ای نیاز دارد. روغن های ضروری مشخص می توانند اثر درمانی روی پوست داشته باشند و به تغذیه و هیدراته ماندن پوست کمک کنند، حتی از تشکیل چین و چروک پیشگیری گردد. برخی از روغن ها خواص ضد اکسیدنت دارند و از پوست مراقبت می کنند. یک روغن حامل استفاده کنید مثل جوجوبا و بادام که خاصیت تغذیه کننده پوست داشته باشد. دیگر ترکیبات مورد علاقه خود را به روغن اضافه کنید. روغن های در زیر آورده شده خاصیت ضد پیری دارند وقتی به صورت موضعی مصرف شود:

  • رزماری: جریان خون را بهبود می بخشد و التهابات را کاهش خواهد داد.
  • روغن گل سرخ: آنتی اکسیدنت بوده و باعث ترمیم سلولی می شود.
  • صندل چوب: ضد التهاب و مرطوب کننده
  • گوجه فرنگی: مرطوب کننده و ترمیم کننده پوست
  • یلنگ یلنگ: آنتی اکسیدنت و ترمیم کننده آسیب های سلولی
  • بنفشه: پوست را روشن میکند و چروک را کاهش می دهد
  • اسطوخدوس: آنتی اکسیدنت و روشن کننده پوست

علائم پیری

مدیتیشن و یوگا

اگر می خواهید فرآیند پیری را متوقف کنید به مدیتیشن و یوگا روی آورید. تحقیقات ثابت کرده که یوگا به طور مؤثر استرس را کاهش داده، هم جسمی و هم روحی. آسیب های احتمالی DNA و سلول ها، افسردگی، اضطراب و مشکلات سلامتی را متوقف می کند. مدیتیشن و یوگا برای آرامش سیستم عصبی مفید است. ما در یک جامعه ی پراسترس زندگی می کنیم، پس انجام یوگا و مدیتیشن جنبه درمانی هم خواهد داشت. کند و عمیق کردن تنفس و تغییر جهت دادن ذهن و بهینه سازی عملکرد سلول ها از فواید این ورزش هست. به منظور بهره بردن از فواید یوگا و مدیتیشن، باید آن ها را به طور مداوم در برنامه هفتگی و روزانه خود قرار دهید و از فوایدی چون بهبود سلامت ذهن، سلامت جسم، کاهش علائم پیری در بدن و مهار کردن آسیب های احتمال DNA بهره مند شوید


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

قوی تر شدن بدن؛ تمرین ورزشی دو هفته ای برای قوی تر شدن بدن

چند تمرین ورزشی می شناسید که می توانند باعث قوی تر شدن بدن تان گردند؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *